bekgroud

Leelou Blogs

.: aNTara mEReka YaNg sEtia :.

Wednesday, January 26, 2011

sweet 21 dear..

SELAMAT HARI LAHIR SAYANG..
SEMOGA PANJANG UMOR..
MURAH REZEKI..
DIBERKATI ALLAH..
BERJAYA DALAM HIDUP..
MENJADI ANAK YANG SOLEHAH DAN TAAT PADA PERINTAH AGAMA,PATUH PADA ORANG TUA..
BERUSAHA UNTUK MENCAPAI SEGALA IMPIAN YANG TERLAKAR DAN YANG DINIATKAN...
amin...













thanks to my beloved housemate..lump sum kire celeb besday aku la kan walo pada dasarnye kamu orang ade intention yang lebih jitu lagi sebenarnya..btw walo dalam gembira tu tetap ade jua kesedihan..seseorang yang amat kita nantikan pada hari istimewa kita ta kunjung tiba..tapi xpe.. saya nurliyana bt zahari seorang gadis yang sangat kuat..yang mana tidak akan meletakkan ape2 harapan pada insan yang bernama lelaki lagi..okey!!  yawww..i'm rock..always be ok even its not..ha..
so chill babe,on ur besday y u must be sad rite??u still have a lovevable family..so dont worry dude...
moga ALLAH sentiasa merahmati mu NURLIYANA BT ZAHARI..Selamat ulang tahun kelahiran yang ke - 21..

Monday, January 24, 2011

stop!!

i'm stop thinking about u..
i'm try stop to loving u..
i'm try stop for u always in my mind..
i'm try stop to msg u..
i'm try stop to looking u..
i'm will be try to stop  all the things that are related to u..
i'll be try to ignored if i can..
so,i hold this words..
no men no cry..
i wana to be tough woman even i didn't have u anymore..
STOP...

kemana dy??

hai sumer.. urm lame da ta update belog ni.. dari sehari ke sehari nak update belog ta lepas2 lagi.. banyak sangat perkara yang nak kene buat.. padahal perkara2 tu ta bape nak penting mane pom.. hah!! baru pas bce entry sorang blogger ni.. sayu sangat.. sayu kerana kekasih yang disayangi telah kembali ke pangkuan ILAHI. sesungguhnya ape yang ade atas dunia ni hanyalah pinjaman semata2.. pada ape yang aku bace tu boleh aku simpulkan betapa sayangnye dy terhadap kekasih nya sampaikan kerja sama2 then kumpul wet same2 untuk wat kawin nanti.. alih2,jodoh mereka xde... waaaa... T____T rase.. kalu lau la itu yang jadi pada aku.. ta tau nak kate ape.. tapi sebaiknya biarlah dy yang rase.. sebabnye dy cam ta pikir / ta amek pusing dengan ape yang aku rase kan.. sokey2... da citer pasal ni.. stop lu untuk sementara waktu ni..
chill gurl.. dont make ur mind be messy...
=)

Saturday, January 22, 2011

speechless..

Ta tau nak wat ape da.. tinggai keseorangan kat umah malam ni.. abes sumer bende aku pasang.. aku mai umah kak aku sebab malas nak nyusahkan abah aku soh p anta aku esok plak nye.. urm,xpe la.. cian la asek nak nyusah2kan je.. nak tonton movie pon 'beruk band' ni lembap tahap sipot sedut.. nak bace blog orang pon same.. ades,, tensen mak.. alih - alih update belog la jawab nye..

u..
i ta tau nak kate ape.. hubungan kite munkin baik sebenarnye kan?? i je yang salu wat kaco.. i pening ngan perasaan ni.. nape i je rase yang cam u da ta sayang kat i.. u tau ta?? i rase nak alone u..ALONE.. maybe tu akan wat i tenang kot.. kot la.. i nak u yang dulu.. u yang salu caring tentang i.. salu ade ngan i.. tapi sekarang u buzy sangat.. i fell empty u know... might be u didn't cos u never to ask me anything.. i ta tau nak cakap ape.. kalo i dapat kuatkan hati i untuk tidak mencari u,pasti i dapat wat.. tapi hati!! hati yang sentiasa ade u, ade segala2 dengan u walo kite bukan selalu berjumpe macam kawan2 i yang lain.. i cube untuk menjadi setabah kawan i, NATRAH.. dey all couple almost for 5 years.. even both are far away still carry on.. so hows bout us.. hush.. i tatau.. anyway i hope ade jodoh untuk kite.. i letih untuk mencari.. i bukan mencari lelaki tapi i  mencari cinta yang ikhlas..

them..
kalo nak citer pasal wet.. ha esok luse sampai ke mati pon xkan cukup.. i da naik muak dengar pasal ni.. kalo la i boleh kutip/petik je kat lua2 umah i,i bagi je kat dorang.. senang.. abes citer.. i kasihan kan mereka.. berhempas pulas.. untk anak2 mereka.. tapi tu la.. i ta mampu nak bagi sejumlah yang i boleh pada mereka.. tapi i janji pada diri i yang i akan balas balik jasa2 mereka.. itu janji i..

p/s: semoga ape yang i harapkan ape yang i impi kan akan jadi kenyataan..
aminn

Tuesday, January 18, 2011

kenyataan...

Wah.. ape erk na tulis.. berkaitan dengan title entry kali ni cam sadis la sket.. kenyataan yang harus aku terima.. he's not means to me.. uwaaa.. rase nak jadi ta de perasaan je bile dy kate cam tu.. dy da ta nak letak pape harapan pada aku lagi.. but we are close through this relation.. like a sweet couple even it doesn't.. ha... aku ta boleh terima itu.. tapi naluri hati kuat kate : TERIMALAH KENYATAAN TU SAYANG.. dia da ta nak,jangan dipujuk rayu lagi.. memanglah kenangan bersama tu ta banyak tapi terlalu indah & sayu bile diimbas gune scan doreamon.. sweet sangaat.. we are lost and meet and lost and meet again.. and today we are will be lost again.. i donow till when we are will be lost each other.. i know u are hurt when knows the true but it's me actually.. no single things i cheat u.. u are too sweet for me..

Frens.. if u read my latest entry u may know who are u in my mind my heart.. dats is a special place for u.. cume 1 i berpegang pada kuasa ALLAH.. kalu DIA nak pertemukan kite kembali,itu adelah rahmat bagi i.. rezeki kerana masih punyai waktu.. waktu untuk ape?? u ade jawapan nye.. so i hope u don't put any hope on me.. cos it may be hurt u.. seriously u are the best among the best..

Saturday, January 15, 2011

Salam semua... ape khabar kalian?? da makan?? ape? belom.. p la makan.. nanti jadi cam saye.. nak gemok tapi diet.. apekah itu.. aha..neway saje nak omel2 kat cini.. ni la satu2 nye alternative untuk mencurahkan perasaan sendiri yang meluap2 nak kua ni.. ta sabar / ta tahan nak tanggung sensorang.. bukan saya ta punyai kawan.. saya punyai teman / sahabat yang merupakan 'speaker' yang setia cume kadang2 ta sumer perkara mampu kite luahkan secara bersemuka.. perlu ada tikanya no 2 way comm.. ha..sape blja comm skill dy tau la.. but for me, with scnc ni saya lebih tenang untuk luahkan ape sekali pon.. ta perlu nak berjaga2 dalam berkata2.. terpulang pada saya untuk wat ape sekalipon.. hope scnc will be with me till the internet was lost...


truely my intention to write it to story my relationship..between me and him ,AZAT..my beloved boyfreind...bila i renung2kan rupenye hubungan kitorang ni special sangat.. special ape u all nak tau?? special sebabnye ta perlu nak jumpe2,nak kol2,nak msg2...kalu korang ade bf camni mst korang da angkat kaki kan rase nak bla je dari hubungan yang camni..seriously kadang2 i ta tahan..but i should!!mungkin ade hikmah disebalik ape yang i lalui sekarang ni.. tapi bagi i,i boleh bertahan selagi i mampu.. jika ta tu bukan jodoh i ngan dy.. tipu la sangat kan kalu i kate i ta cemburu bile housemate i kua ngn bf2 dorang.. honestly I JEALOUS u....j.e.a.l.o.u.s..nak i eja kan camne lagi?? paham2 la u all ea.. sebab i ta dapat ape yang mereka dapat dari bf dorang.. uwaaa.. bile dorang balik bercerita kat i,rase nak pekup je tinger supaya ta dengar.. nanti ta dengar kecik pula hatinya..so,i gagahkan jugak bukak tinger besar2 cam tinger gajah untuk dengar story-mory sketsa per'datingan' mereka hari itu...hah..at the ends i say..baguslah!! dats all..see betapa kejam ta i.. haha tu je yang mampu kua dari mulut i..

i ta mintak lebih dari dy.. i nak jadikan dy kawan yang i boleh kongsi macam2 perkara ta kire la masalah ke pendapat ke kan.. then bila i nak dy,dy ta de disamping i.. i pasrah dan lastly i nanes kuat2 supaya hilang beban yang terbuku dihati.. i pray i'll be tough to through the life...

so,i need to tranform..but i no idea when and how i can change... oh man.. please.... cube la bagi sikit perasaan u tu pada i.. i tau u ade rasekan ape yang i rase.. but u ta nak tunjuk ea..so key..i pom same!!

p/s utk dr sendri : sabar tau dengan ape yang jadi...

sEPi..

Hapus airmatamu dan jangan bersedih
Aku di sini
Menemanimu melukis hari
Hapus airmatamu dan jangan bersedih
Aku di sini
Menemanimu melukis hari

Mentari pagi
Bawakan embun sejukkan hati
Aku di sini
Menatap engkau menangis sepi

Oh sepi sepiku
Janganlah bersedih hati

Hapus airmatamu dan jangan bersedih
Aku di sini
Menemanimu melukis hari
Hapus airmatamu dan jangan bersedih
Aku di sini
Menemanimu melukis hari

Oh sepi sepiku
Janganlah bersedih hati

Hapus airmatamu dan jangan bersedih
Aku di sini
Menemanimu melukis hari
Hapus airmatamu dan jangan bersedih
Aku di sini
Menemanimu melukis hari

kEkAsiHkU..

Akan ku pintal buih-buih
menjadi tali
mengikatmu.

Akan ku anyam gelombang-gelombang
menjadi hamparan
ranjang tidurmu.
Akan ku tenun awan-gemawan
menjadi selendang
menudungi rambutmu.
Akan ku jahit bayu gunung
menjadi baju
pakaian malammu.
Akan ku petik bintang timur
menjadi kerongsang
menyinari dadamu.
Akan ku jolok bulan gerhana
menjadi lampu
menyuluhi rindu.
Akan ku rebahkan matari
menjadi laut malammu
menghirup sakar madumu.
Kekasih,
hitunglah mimpi
yang membunuh realiti
dari syurga ilusi.


Friday, January 14, 2011

Titis - titis kesedihan..

Sekali lagi titis-titis ini jatuh berguguran..entah mengape senang sungguh untuk gugur...oh hati..cube la menahan ape jua perasaan yang kau hadapi kini..nescaya akan ade hikmah di kemudian hari.. jangan terlalu ikotkan kate hati lantaran akan terjadi suatu perkara yang ta munkin kau ingini..

PaBiLa HatI bErBicAra

Hati mana yang ta terasa sakitnya bila diibaratkan seperti ini..Haaaa...menangis hati kecil ini bila berada di dalam situasi sebegini.. tertekan nya bukan sekadar mematahkan segala semangat yang ada sehingga kan aku ta mampu untuk melakukan segala kewajipan ku.. oh no.. bukan ku terlalu cinta mati pada mu tapi berikan tempat,sedikit rasa dan perasaan yang seharusnya aku perlu miliki nya teman.. jika kamu hanya mahukan ia hanya atas dasar nama sebuah perhubungan munkin lebih bererti bagimu lepaskan diri ini saja.. ku jua tau ape yang bermain dalam hati mu.. kita sebenarnya saling memerlukan cume ada sifat ego yang terlalu rendah yang ta mampu untuk kita lakukan.. see kerana sifat dan sikap itu kita sebegini.. hati berkira2 untuk mulakan dulu tapi nanti ape pula kate mu.. arrhhhh....terlalu sukar untuk ku lalui keadaan ini sayang.. mengapa aku yang terlalu memikirkan tentang dirimu?? terlalu cinta matikah aku pada mu teman.?? segalanya ta dapat kau rungkaikan jika aku tidak luahkan pada mu.. tapi!! bila diluah kecewa yang ku dapat dari mu... wow... sangat mengujakan sehingga begini jadi nya.. ta pe lah sayang.. selagi tiada kata2 yang menghampirkan kita pada sebuah perpisahan, biarkan kita terus begini.. jika sering kali dibicarakan munkin kita akan menuju ke arah itu.. segalanya suda memang tertulis rentak perjalanan yang harus ku lalui.. YA ALLAH ,sesungguhnya aku cuba untuk menghadapinya sebaik munkin ku.. janganlah KAU bebani diri hambamu yang lemah ini dengan dugaan yang maha berat..amin..

p/s : sabar tau wahai hati..kau kene kuat untuk hadapi musibah ini.. ni baru kecik je.. kau kene kejar ape yang kau niatkan dari dulu wahai hati..chayok3....chill baby..=)

Thursday, January 13, 2011

Sakit - Antara Penghapus Dosa Dan Peningkat Darjat


Dalam mengharungi kehidupan yang serba mencabar dengan seribu satu dugaan, tidak pernah melepaskan seseorang muslim daripada tertimpa bala bencana. Kesakitan adalah salah satu daripadanya. Bezanya hanyalah sama ada kecil atau besar.
Ada orang ditimpa ujian kehancuran terhadap hartanya. Namun, tidak sedikit pula bagi seseorang yang diuji dengan kesakitan terhadap dirinya sendiri. Ada yang terlantar bertahun-tahun kerana mengalami penyakit yang ganjil. Begitu pula ada yang terpisah dengan anak atau ahli keluarga begitu lama. Semuanya mendera jiwa. Sakit.
Namun, apakah kesakitan baik yang menimpa anggota tubuh badan, harta atau jiwa itu tanda Allah murka kepadanya? Atau mungkinkah ia tanda Allah sedang menghapus dosanya? Barangkali ia merupakan jalan untuk sampai kepada maqam tertinggi di sisi Allah?
Sedangkan, Allah berfirman di dalam surah At-Tagaabun, ayat 11 yang bermaksud:
"Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu".
Penceramah bebas, Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman, berkata sakit atau musibah yang terkena kepada seseorang adalah datangnya daripada Allah SWT. Tujuannya pelbagai dan mempunyai banyak hikmah untuk direnungi.
Menghapus dosa
Menurutnya, bagi seorang yang pendosa, musibah atau sakit yang ditanggungnya merupakan salah satu jalan untuk Allah menghapuskan setiap dosa hamba-Nya. Bahkan ia seharusnya dilihat sebagai satu terapi untuk menggugurkan kesalahan dan noda pada diri anak Adam.
"Sebagai manusia biasa, sudah tentu kita tiada terlepas daripada melakukan kesalahan sama ada secara sengaja atau tidak. Sedangkan dosa itu sebenarnya menjauhkan diri kita dengan Allah. Jadi hikmah diturunkan kesakitan atau bala bencana itu adalah sebagai cara untuk Allah menghapuskan dosa kita berkenaan," katanya.
Katanya, ia bersesuaian dengan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
"Bahkan di dalam satu lagi riwayat, Rasulullah bersabda bahawa dengan hanya tertusuk duri sekalipun, Allah bersedia untuk meninggikan darjat seseorang itu dan menghapuskan satu kesalahan dirinya.
"Jadi, jangan pandang sakit itu sebagai penderaan dan jangan pula mudah berburuk sangka kepada Allah. Bahkan sebaiknya kesakitan atau musibah itu dipandang sebagai nikmat untuk Allah membersihkan diri kita daripada segala dosa dan noda," ujarnya.
Sakit yang meninggikan darjat
Zaharuddin berkata, selain untuk menghapuskan dosa, kesakitan atau bala bencana yang menimpa seseorang juga merupakan jalan untuk Allah meninggikan darjat seorang hamba-Nya. Walaupun ia mungkin dilihat sebagai teruk di mata manusia, namun hikmahnya hanya Allah yang mengetahui.
Menurutnya, kisah Nabi Ayub ketika bersabar menerima ujian kesakitan terhadap dirinya merupakan contoh yang baik. Betapa Nabi Ayub mempunyai kedudukan mulia di sisi Allah, namun masih mampu berbaik sangka kepada Rabb.
"Sudahlah dirinya ditimpa penyakit, anak-anak dan isteri juga menjauhinya. Namun Nabi Ayub tetap bersabar menerimanya sehinggalah Allah mengembalikan semula kesihatan kepadanya dan ditinggikan pula darjat di sisi-Nya.
"Jadi, sakit itu dan kesabaran Nabi Ayub dalam melalui ujian Allah berkenaan punya hikmah yang besar. Bukankah semua itu datangnya daripada Allah dan kepada Allah jua harus dikembalikan semuanya?" ujarnya.
Sakit rohani punca kejahatan
Seorang manusia apabila mengalami sakit fizikal, pasti akan bertemu dengan doktor untuk mendapatkan rawatan. Bahkan jika lebih parah, doktor pakar akan menjadi tempat rujukan. Selepas itu barulah rawatan dan ubat diberikan bagi menyembuhkan sakit berkenaan.
Bagaimana pula dengan sakit batin? Kesakitan yang tidak dapat dilihat pada luaran. Namun ia bagaikan membarah di dalam dada. Ternyata bukan kecil sakitnya itu. Bahkan mampu merosakkan seluruh anggota badan yang lain.
Zaharuddin ketika mengulas mengenainya berkata, penyakit batin seperti dendam, menipu, bongkak serta pelbagai lagi adalah berpunca daripada hati yang sakit. Bahkan ada yang sampai ke peringkat hatinya terlalu kotor sehingga menggelapkan ruang di dalamnya.
"Ia adalah penyakit rohani. Berpunca daripada dosa yang terlalu banyak sehingga menggelapkan hatinya untuk melakukan kebaikan. Hatinya mudah melakukan kejahatan. Kemudian mendorong anggota badan melaksanakan agenda jahatnya itu. Begitu juga dengan makanan yang diambil dan dimasukkan ke dalam perut sehingga membentuk daging. Ada orang yang mengambil makanan daripada sumber yang haram. Ia sekaligus menggelapkan hati.
"Bahkan ada orang yang tidak tahu bahawa dirinya berdosa. Membiarkan seluruh anggota badan melakukan maksiat sehingga hati sudah tidak mampu melihat cahaya Islam yang sebenar," ujarnya.
Taubat menyucikan dosa dan noda
Menurut Zaharuddin, taubat nasuha dan penyelesalan terhadap dosa-dosa yang dilakukan selama ini dapat menyelamatkan rohani seseorang daripada terus mengalami kesakitan yang parah.
Katanya, Allah sentiasa membuka ruang kepada hamba-hamba-Nya yang berlumpur dosa serta noda untuk kembali membersihkan diri mereka dengan cara bertaubat. Ujarnya, ini sesuai dengan sabda Rasulullah yang bermaksud:
"Setiap anak Adam itu berdosa dan sebaik-baik orang yang berdosa adalah yang memohon taubat kepada Tuhannya" (Hadis riwayat At-Tarmizi)

Dimana Subuh Kita?


Pagi yang ditiup angin saat menunaikan solat Subuh, 
Sejuk sungguh angin pagi,
Enaknya jika nafsu dilayan untuk tidur,
Alhamdulillah kekuatan iman melepasi nafsu,
Saat tiba rumah Allah, senyuman terukir melihat warga emas,
Pagi-pagi bersemangat,suara yang lantang dan jelas...
Membincangkan hal-hal dan bicara khabar disaat menunggu azan.
Namun terdetik dihatiku...
Ke manakah pemuda-pemuda Islam?
Ke mana mereka pergi?
Di manakah mereka bersolat?
Tidak kira mana-mana masjid pun kebanyakannya bilangan jemaah pemuda yang hadir dapat dikira dengan jari...
Malah "tahi cicak" lagi banyak jika dibilang.
Tepuk dada tanyalah hati, adakah aku termasuk orang yang selalu menghadirkan diri ke masjid ketika solat Subuh?
Hati sayu mula merasai, adakah menunggu saat uban dikepala? Kenapa tidak gunakan usia mudamu?!
Sesungguhnya dugaan subuh lebih ringan daripada dugaan maghrib atau isyak untuk berjemaah... tiada gangguan hiburan, manusia, tapi hanya gangguan syaitan naknatullah.
Lawan dan lawanlah dia agar dirimu terlepas daripada rantai syaitan di pagi hari.
Antara kelebihan solat subuh berjemaah
Ganjaran pahala solat Subuh mengatasi keindahan dunia sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W. lebih-lebih lagi apabila dilakukan secara berjemaah :
"Berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berjalan ke masjid-masjid di waktu gelap bahawa dia akan mendapat cahaya yang sempurna di Akhirat kelak." (Hadith riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)
Jagalah solat Subuh kerana ia menggerunkan kaum kafir kerana kesatuan kita dan menjadi lambang kekuatan kita umat Islam.
Rasulullah S.A.W. mendoakan umatnya yang bergegas dalam melaksanakan solat Subuh, sebagaimana disebutkan dalam hadis:
"Ya Allah, berkatilah umatku selama mereka suka bangun subuh (iaitu mengerjakannya)." (Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Ahmad dan Ibnu Majah)
Sabda Rasulullah S.A.W. :
"Seseorang mukmin yang mengerjakan solat Subuh selama 40 hari secara berjemaah, akan diberi oleh Allah S.W.T. dengan dua kebebasan, iaitu :
1) dibebaskan daripada api neraka
2) dibebaskan daripada nifaq (sifat munafik)"
Diriwayatkan daripada Muslim daripada Uthman bin Affan berkata, Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya:
"Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh." (Hadis riwayat Muslim)

Bukan Hatinya Tidak Pernah Sedih


Hati manusia, walau sekeras mana pun pasti akan lembut. Tapi semua itu atas kehendak yang Berkuasa...
Dia tidak pernah menangis apabila dikutuk dan dikritik di hadapan khalayak. Baginya, menangis itu menunjukkan kelemahan. Walaupun hatinya terdetik, "Ya Allah, apakah dosaku sampai aku diperlakukan sebegini."
Dia tidak pernah mengadu kepada sesiapa kecuali seorang teman yang dia amat percaya. Baginya, biarlah semua itu dipendam sendirian. Biarlah semua orang tidak tahu penderitaan dan sengsara yang ditanggung. Atas sebab apa? Manusia hanya pandai menilai melalui paras rupa, tingkah laku, cara percakapan tapi jauh di sebalik hati tiada siapa yang tahu.
Entah mengapa semakin hari dirinya merasakan kehilangan sesuatu. Bukannya kekasih ataupun sesiapa yang disayangi. Tapi kegembiraan yang selama ini dinikmati semakin jauh dibawa arus. Semua orang yang mengenali tahu dia seorang yang sabar, kuat dan jarang menunjukkan kemarahan dan kelemahan di hadapan sesiapa. Tapi hati manusia bergelar wanita tiada siapa tahu atau cuba selongkari. Dia terkenal di sekolah antara pelajar yang agak nakal, bukan daripada segi disiplin tapi nakal dari segi tingkah laku, suka kacau orang, suka gegarkan kelas, suka buat orang ketawa malah suka buat orang sakit hati. Tapi itu cuma sementara, untuk menutup kelemahan yang ada. Baginya teman di sekolah dan di sisi tidak sama. Di sekolah tempat dia bergembira tanpa kenal perasaan sedih tapi bila tiba waktu pulang perasaan sebak menanti di hati. Kenapa?
Kerana dia bukannya tidak pernah sedih....
Hampir setiap hari dirasakan masa sungguh pantas berlari. Sehinggakan setiap malam merintih pada-Nya memohon kemaafan dan keampunan atas dosa yang dilakukan. Baginya diri belum cukup sempurna selagi ada mata-mata yang memandangnya jelek. Atas gaya jalan seperti lelaki sehingga ada guru di sekolah berkata, "Brutal dia ni." Tapi apakan daya, cara jalan dia memang sebegitu. Bukannya dia tidak pernah cuba untuk memperbaiki.
Biarlah orang berkata apa yang mereka suka, sebab mereka ada hak untuk berkata-kata. Tetapi prinsip hidupnya tidak pernah lari. Dia tidak pernah kenal apa itu cinta manusia, dia hanya mencari cinta Ilahi. Itulah yang perlu dicari untuk perjalanan akhirat nanti. Janji Allah itu pasti. Tapi dia juga masih ingin mengenal kasih sayang.  Dia seorang wanita yang amat memerlukan kasih sayang. Dalam hidupnya penuh duka walaupun di mata temannya dia seorang yang ceria.
Pernah suatu ketika, hatinya hancur dek kehilangan insan yang amat disayangi. Insan bernama ayah yang amat penyayang lagi bertanggungjawab. Walaupun waktu kecil dahulu dia sering dirotan, dicili akibat kenakalan. Tahun ini genap tiga tahun pemergian insan tersebut. Terlalu pantas masa berlalu. Masih berkesempatan dia menjenguk ke daerah pusara ayahandanya. Tahun ini juga sudah empat kali dia tidak dapat mencium tangan dan dahi, mendakap penuh mesra ayahnya. Masih dirindui gelak dan suaranya walaupun ketika itu ayahnya sedang sakit.
Banyak lagi kehilangan yang berlaku dalam hidupnya. Rakan-rakan seperjuangan yang sama-sama menuntut ilmu, sahabat yang turut sama mengikuti program, adik-adik yang mengikuti perkembangan dirinya. Namun, dia sering kecewa dan hampa apabila tangan yang dihulur, ludah yang diterima. Nilai persahabatan yang dihulurkan, keegoaan, kesombongan dan kerendahan yang diterimanya.
Sehinggakan sampai satu masa, dia merajuk lalu pergi meninggalkan semua. Atas alasan apa? "Biarlah aku sendirian, kerna mereka lebih suka aku pergi."
Kini, dia cuba bangkit kembali untuk menebus kekhilafan diri. Namun, sekali lagi dia jatuh terduduk sehingga memaksa untuk memaut pada sesuatu. Apakan daya, kudratnya hanya tinggal sisa. Sisa yang tinggal sementara untuk meniti alam sana. Atas sebab apa dia sedemikian rupa?
Rupanya kasih yang ingin dicurahkan, ukhuwah yang ingin disemaikan disalah tafsir. Malahan dakwah yang diketengahkan, nasihat yang diberikan dibalas dengan kesombongan dan keegoaan seorang manusia. Sekali lagi kekecewaan dan hiba menusuk hati.
"Andai sekali ini nasihatku tak diperlukan lagi, aku reda ya Allah. Sungguh aku tahu aku belum cukup sempurna. Maka, aku reda."

p/s : perlu cekalkan hati untuk mengadapi situasi seperti ini..

hE wAs mY fRen..

Buat tatapan u all, this is my first time i share my past memories with u all.. ni i nak citer sket ea. i nak kongsi dengan u all.. pada yang kenal "insan" yang i maksudkan ni, jangan lah u all buat gosip liar ea. jangan nak tanya i macam paparazzi.. kalu paparich tu xpe la.. kenyang sket i..

1st : i meet him at kg baru.. dy baru pindah rasenye. sebabnye sebelum ni selame i duduk situ ta penah plak jumpe batang hidung dy.  i think since in standard 5 maybe.. dat time he was skol in sk kem 2 armor.. lau i ta silap la.. i lupe name skolah dy. then we are kenal2 camtu la.. tapi ta la rapat mane pon.. kami 'berkawan' till standard 6..after dats lost contact..
   .: i yang tersangat nak kawan ngan dy.. konon nye sebab dy best.. best la sangat kan.. :.

2nd : continue in secondary skol. oh no, i ingat i ta kan jumpe dy lagi.. rupe2nye still jumpe.. dat time i like 'jual mahal' la.. jual mahal bukan sebab ape pon sangat, cume ta sangka perkara cam ni boleh jadi.. pastu i biarkan suasana cam suam - suam kuku la.. ignored him for almost 2 years till i had to transfer to another skul.. because i just 'menumpang' la kat skula dy.  we are lost contact again..
     .: dy tetap berusaha nak kawan ngan i.. tapi i ignored kan je.. cian kat dy.. :.

3rd : i skul kt skula baru tu pon only 1 year kot. after dat i got SMT.. i made a choice to go. because i want to challenge my self to stand my on feet.. ahaaa.. ade ke ayat cam tu?? ah, ta kisah la.. mase ni i totally lost contact with him.. masing - masing ngan haluan sendiri.. sibuk dengan belajar,sport dan wat benda2 yang boleh jadi sibok la.. asalkan ta de teringat sangat.. sehingga la i jadi pelajar yang berjaya..hee,berjaya sangat tapi untuk diri sendiri la.. then,i back to my hometown.. bermula menjadi remaja yang tah ape2. tapi i ta wat mende jahat ea.. after SPM kan ade panggilan untuk PLKN kan.. i got it.. dats really i want.. pergi lagi dari family.. asek berjauhan je.. sokey la kan.. nak sangat pergi sebab dapat income.. cam bekerjakan walu ade segelintir yang ta nak p..
          .: kami berhubung sebab dy yang hantar i ke kem plkn i :.

4th : after abes je dari kem tu i ta tau dy kat mane.. hp no still use but can't get to call.. ha..lost lagi kan.. cam dy 'disappear'kan diri supaya aku cari dy.. ah,ta kose mak nak cari - cari..tapi i cari juga.. sampai la masing2 da ade tanggungjawab dan peranan yang perlu dibuat.. i tau nanti dy akan jadi ape, dan dy pun begitu sebaliknye..
            .: we are fren together :.

huh..selesai pon..korang nak tau sape dy yang aku maksudkan? cepat2 tutup mate lu.. baru surprise.. jeng3..

taraaa....mempersembahkan


ni dia..korang kenal ta??
aku bg nick name dy je la..
:  Z :

Dialah yang aku citer kan dari tadi tu.. we are salu lost and lastly meet again.. ha.. guess what.. agak2 ape yang akan jadi pada hubungan persahabatan kami?? he.... tu sumer kerja ALLAH.. adat la kan ajal,pertemuan,jodoh dan maut sume ALLAH yan tentukan.. so hopefully akan kekal sampai mati hubungan ni..

p/s : da bace senyap2 tau.. takot nanti sape2 yang penah jadi ex dy jeles plak...
ahaks..=P